کارت تخفیف DS محصولی از دنیای سبز سلامت

فرانچایز

23 آذر 1396
بازدید: 1011
خواندنی
هیچ کشوری مانند امریکا در تعریف مباحث نوین کسب و کار، انجام نوآوری و توسعه، دانش مدیریت موثر نبوده است و یکی از برترین اختراعات تجارت، فرانچایز Franchise است. فرانچایز را نخستین بار فردی به نام سینگر Signer در سال 1850 ارائه داد، سینگر همان کسی است که بسیاری از ایرانیان با چرخ خیاطی آن آشنایی دارند. اما مهم تر از محصولات او شرکت اش به مفهوم اساسی فرانچایز است که در سال 1850 به دنیا عرضه گردید.

 برای اینکه 160 سال قبل را روشن تر تصویر کنیم، یادآوری می کنیم که شهرهای لس آنجلس و شیکاگو در این سال تاسیس شده اند و حتی ایالت کالیفرنیا در این سال شناسایی شد و تازه 5 سال بعد بود که آبشار نیاگارا کشف شد و 9 سال پس از این بود که نخستین چاه نفت دنیا در پنسیلوانیا حفر شد و همزمان داروین کتاب جنجالی خود یعنی خاستگاه جانوران را منتشر کرد. در سال 1850 در ایران هنوز مدرسه دارالفنون هم راه اندازی نشده بود و وقایع الاتفاقیه نیز منتشر نمی شد.

با این وجود در صورت عدم همه گیر شدن فارنچایز در دهه های 50 و 60 قرن بیستم میلادی ظهور غول هایی نظیر Fread Chicken ، Kentaky و Shestomwend’ys ، Pearle Vision center ، Midas Zeleven Donlos R Black lee ، Baskin Robbins ، Personnel ، Dunhell ، Roto – Rooter Donkon و Mc Donald Burger King H & Holidays اتفاق نمی افتاد. با این همه اهمیت نقش و فراگیری و قدمت فارنچایز در اقتصاد دنیا بویژه آمریکا ، متاسفانه در ایران توجهی به آن داده نشده ، حتی در فرهنگ لغت آریان پور معنی گویایی برای آن تعریف نشده است.

تعریف سازمان تجارت جهانی WTO از فرانچایز:

فرانچایز راهی برای انجام کسب و کار است که در آن فرانچایز گیرنده این حق را بدست آورده که برای ارائه کالا یا خدمات توزیع محصولات تحت مدل بازاریابی فرانچایز دهنده عمل شود. فرانچایز دهنده به فرانچایز گیرنده حق استفاده از علامت انحصاری با نام و تبلیغات خود را می دهد. 

پیام بگذارید